České předsednictví: Poplatky pro nákladní auta chceme až za čtyři roky

Ministr dopravy Petr Bendl předsedal v pondělí 30. března 2009 jednání Rady ministrů pro dopravu členských států EU, které se konalo v Bruselu. „Mám upřímnou radost, že Vám po dnešním jednání Rady mohu představit hned několik dobrých zpráv“, touto větou zhodnotil dnešní zasedání Rady pro dopravu Petr Bendl.

 

Důležitým závěrem z tohoto zasedání je dosažení dohody mezi Evropskou unii a Kanadou o letecké dopravě. Konečná smlouva by tak mohla být podepsána už v květnu letošního roku na summitu EU-Kanada v Praze.

Prvním bodem jednání ministrů dopravy členských států byla debata o návrhu novely směrnice o zpoplatnění těžkých nákladních vozidel (euroviněta). Hlavním principem tohoto opatření by mělo být podle Petra Bendla „kdo znečišťuje, platí“. Výši zpoplatnění i přesná pravidla vidí ale v tomto okamžiku jednotlivé členské státy zatím rozdílně, proto české předsednictví přišlo s návrhem platnost této směrnice posunout o čtyři roky. „Hlavním argumentem je, že v čase ekonomické krize by mohlo toto opatření ztížit podmínky pro podnikání v dopravě, je přitom velmi obtížné přesně odhadnout dopady pro jednotlivé země, roli hraje i náročné hledání kompromisu mezi členskými státy,“ uvedl k oddálení platnosti směrnice Euroviněty ministr Bendl.

Další důležitou částí jednání bylo přijetí obecného přístupu Rady k novele směrnice o pracovní době řidičů. „S ministry jsme se shodli, že není dobré na podnikatele a osoby samostatně výdělečně činné v oblasti dopravy vztáhnout shodná pravidla pracovní doby, jaká platí pro zaměstnance,“ podotkl Petr Bendl a v tomto smyslu by mělo dojít ke korekci stávající platné směrnice.

Rovněž byly přijaty Závěry Rady k Inteligentním dopravním systémům. Tyto systémy jsou již v řadě členských států rozvinuté na různé úrovni kvality a hustoty. Je však třeba zajistit jejich vzájemnou provázanost v celé Unii. To by měla právě učinit směrnice, jejíž návrh bude projednáván v druhé polovině českého předsednictví. Klíčovou událostí bude neformální rada ministrů dopravy, na kterou ministr dopravy Petr Bendl pozval své ministerské kolegy, místopředsedu EK, komisaře pro dopravu Antonia Tajaniho a zástupce EP na konci dubna do severočeských Litoměřic (29. dubna 2009).

V rámci jednání se ministři vrátili i k takzvanému leteckému balíčku, tedy ke dvěma legislativním návrhům v letecké dopravě – novele nařízení o Jednotném evropském nebi a novela nařízení o Evropské agentuře pro bezpečnost civilního letectví a ocenili práci českého předsednictví v této oblasti.

„V důsledku zlepšení letového provozu by mohlo dojít ke zkrácení doby letu o 8 – 14 minut a k úspoře paliva o 7 – 11 procent v průměru na jeden uskutečněný let. Je tedy významným přínosem jak pro dopravce, tak pro občany. Například doba jednoho letu na lince Praha – Paříž se zkrátí skoro o deset minut, přičemž se ušetří asi 300 kg leteckého paliva. To znamená snížení emisí CO2 o jednu tunu,“ uvedl k dané problematice Petr Bendl.

V průběhu jednání Petr Bendl vyhodnotil jako jeden z klíčových úspěchů českého předsednictví a výsledek společných jednání členských zemí dohodu o tzv. silničním balíčku. „Tento balíček dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu. Kromě významného příspěvku k naplnění hesla „Evropa bez bariér“ přinese silniční balíček jen díky novým registrům dopravců úsporu až 200 mil. EUR ročně,“ shrnul ministr dopravy Petr Bendl.

Zdroj: www.eu2009.cz

Přejít nahoru